Det finns för få digitala läromedel. Ett antal kommuner startar nu, ihop med SIS (Swedish Standards Institute), ett projekt som ska arbeta med IT-frågor och ska göra det enklare att använda digitala läromedel i skolan. Det rapporterar tidningen Skolvärlden, idag.

Det ska också få leverantörer av läromedel och kommuner att hitta gemensamma standarder.
Ett annat problem är att det som finns på nätet idag kräver tid att hitta och välja ut.

- Grundproblemet är att det finns för lite digitalt innehåll att använda i dag. Det är fortfarande ganska traditionellt med böcker. Mycket finns på internet med det är tidskrävande för lärare att leta upp, säger Mats Östling, IT-strateg på utbildningsförvaltningen i Stockholm och en av initiativtagarna till projektet.

Ett annat problem man vill arbeta för att lösa i projektet är att leverantörer av läromedel och kommuner ska kunna enas om standardlösningar.

Sajten forskning.se har också skrivit om nyheten i veckan. Representanter från kommuner, förlag och andra organisationer ska nu arbeta med att ta fram en vägledning som ska skapa mer enhetliga lösningar. En annan av initiativtagarna är Fredrik Paulsson som forskar på området lärande infrastrukturer vid Umeå universitet. Han säger:

- Vi behöver skapa förutsättningar för en mer fungerande marknad för digitala tjänster och digitalt innehåll i skolans värld. Vi behöver tjänster som kan användas tillsammans till olika lärplattformar. Sverige har halkat efter på det här området.

Det hela började med att ett antal kommuner som arbetar mycket med IT-frågor tog initiativ till detta. I dagsläget har mer än 30 organisationer anslutit sig och det är öppet för fler deltagare.

SIS säger i sitt pressmeddelande (pdf) att företag och organisationer som väljer att delta också har möjlighet att påverka standarder inom sin marknad. Arbetet ska i det långa loppet elda till att handeln med och processen kring de digitala läromedlen blir bättre och säkrare.

Tagged with:
 

Comments are closed.

UA-75648286-1